Blogg

Callinganlegget virker ikke – hva nå?

Mange sameier har i dag callinganlegg av både eldre og nyere opprinnelse, og det er ikke uvanlig å oppleve at noe av teknikken til tider streiker. Det er naturligvis frustrerende når besøket ikke får tak i deg, du ikke får sluppet gjestene dine inn og du må prøve alternative metoder for innslipp – som å kaste nøkkelen ned på gateplan via vinduet.

For å unngå dette, er det greit å være klar over vanlige årsaker til at callinganlegget ikke virker.

Varierende årsaker

Når det kommer til årsak til at anlegg ikke virker som de skal, er dette like varierende som type porttelefon som benyttes. Det finnes et par løsninger som kan gjelde deg og ditt callinganlegg – vi tar deg gjennom noen av de vanligste utfordringene når callinganlegget ikke fungerer som det skal.

Feilkobling eller brudd

Virker ikke porttelefonen optimalt, kan det komme av en feilkobling i svarapparatet. Det kan også ha oppstått kabelbrudd på kabelstigen. Har en nabo kanskje byttet ut sitt svarapparat?

Ofte er svarapparat koblet i serie, og da vil det slutte å fungere hos naboen over, om det blir gjort en feilkobling. Dette kan du undersøke ved å sende styret en henvendelse, eller ved å høre med naboene om det er utført en endring i det siste.

Tilgjengelighet av deler?

Noen ganger kan du være så uheldig at callinganlegget ikke lenger er i produksjon. Da vil det være vanskelig, om i det hele tatt mulig, å få tak i reservedeler når noe ryker. For noen betyr dette at det er nødvendig med et helt nytt anlegg for calling.

Teknisk krøll

Enkelte anlegg har en medfølgende app, og da kan det være viktig å følge stegene som skal til for å få anlegget til å fungere som det skal. Her er det fort gjort å bli utålmodig, som igjen fører til at du får feil på anlegget.

Dårlig kvalitet

I nybygg er det ikke uvanlig at utbygger går for rimeligste løsning når det kommer til valg av calllinganlegg. Dette kan ofte føre til at hele systemet må byttes ut, dersom kvaliteten på produktet er for dårlig.

Dette kan for øvrig også gjelde dørlås og dørpumpe, dersom det er valgt en billig løsning av for dårlig kvalitet.

Eget eller sameiet sitt ansvar?

Er du usikker på om det er du som står for kostnad, eller om det er et fellesansvar ved feil på anlegget? Les vedtektene til borettslaget der du bor. Enkelte borettslag er tydelige på at det er opp til hver enkelt beboer å erstatte/ reparere, mens andre har faste kontaktpersoner og/ eller firmaer som skal benyttes.

Et slikt firma som tilbyr serviceavtale, er Access Låsspesialisten.

Access Låsspesialisten kan calling

Hos Access Låsspesialisten ser vi ofte eksempler på porttelefoner som ikke lenger fungerer som de skal. Enkelte ganger kommer det av naturlige årsaker, slik som hyppig bruk over flere år, som fører til at anlegget rett og slett er for slitt og ikke henger med i tiden. Andre ganger er anlegget av dårlig kvalitet, eller det er behov for nye deler som ikke lenger er i produksjon.

Våre ansatte er godt kjent med forskjellige typer anlegg. Ikke minst er de drevne i installasjon og bruk av Comelit, som er leverandør av callinganlegg som vi er stolt forhandler av.

Callinganlegget virker ikke? Kontakt oss!

Nytt anlegg i sin helhet, eller er det kanskje ønske om å undersøke muligheten for reparasjon av det dere har? Uansett behov – kontakt oss i Access Låsspesialisten, så kommer vi på en befaring. Vi ser fram til å kunne bistå dere!

Ps: Vi kan også bistå med smarte løsninger for blant annet postkasse med lås, eller kanskje en serviceavtale lås for akkurat ditt borettslag eller sameie. Kontakt oss gjerne – for bedre tilpasset informasjon, råd og veiledning, samt serviceavtale.